Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

 

Początki bywają trudne. W przypadku uruchomienia tego bloga nie było inaczej. Jeszcze nie publikując pierwszego wpisu już udało mi się popełnić kilka błędów. Ale to dobrze, bo dzięki temu wiele się dowiedziałem i nauczyłem.

Dzisiaj chciałbym przekazać Ci nieco informacji zza kulis i pokazać jak zarówno blog jak i ja rozwijamy się z upływem czasu. Oprócz garści informacji technicznych będę co jakiś czas prezentować podsumowania kosztów i zarobków z działalności bloga oraz innych, podobnych informacji.

Opisując proces tworzenia bloga chciałbym tym samym ułatwić Tobie cały proces z tym związany, jeżeli myślisz o rozpoczęciu blogowania. Jednocześnie, jeżeli masz to już za sobą, to bardzo chętnie poczytam jak to wyglądało u Ciebie. Napisz proszę w komentarzu 🙂

Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

 

 

Plan działania

 

Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

 

Blogi czytam od bardzo dawna. Od jakiegoś czasu słucham również podcastów, głównie amerykańskich. Oprócz samych treści, staram się również zwracać uwagę na formę. Więc kiedy czytam bloga, widzę jak on wygląda, jakie dodatki posiada. Pewne rozwiązania są podstawą, więc i na moim blogu będę je z czasem wdrażać. Ponadto w trakcie czytania bloga czy słuchania podcastu, do głowy przychodzi wiele pomysłów. Wtedy warto je spisać.

Zanim uruchomiłem bloga miałem już w Nozbe stworzone odpowiednie projekty z przydzielonymi konkretnymi zadaniami. Od tego warto zacząć bo pracy na początku jest bardzo dużo.

Jakie to były zadania? Na przykład: określić cele bloga na 6 miesięcy działalności, stworzyć listę tematów na wpisy, zarejestrować domenę i serwer, pomyśleć nad nazwą bloga, stworzyć newsletter, itd.

 

 

Lista wpisów

 

Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

 

Na powyższym obrazku znajduje się zrzut z excela, którym posługuję się przy ustalaniu harmonogramu wpisów. Przy okazji możesz zobaczyć niektóre przyszłe tematy 🙂 Całą resztę roboczych tematów trzymam w Nozbe. Na tym etapie szukam źródeł w internecie, czytam książki związane z danym tematem, itp. Dopiero gdy już wiem, że dany temat jest ciekawy, wrzucam go do excela, określam datę publikacji i zaczynam pisać.

Oczywiście można założyć bloga w kilka minut i po kilku kolejnych opublikować pierwszy wpis. Ale co dalej? Jeżeli chcesz podejść do tego profesjonalnie zacznij od spisania listy tematów, o których napiszesz.

To pozwoli Ci sprawdzić, czy jest o czym pisać w danym temacie. Polecam wypisać od 20 do 30 tematów.

Jedną z ważniejszych cech, która przyczynia się do sukcesu bloga jest regularność publikacji. Znając tematy można zacząć tworzyć wpisy z dużym wyprzedzeniem, aby później, zgodnie z harmonogramem móc je publikować, a w tym czasie tworzyć nowe wpisy, bez presji czasu.

Zanim pierwszy wpis został opublikowany na tym blogu, miałem już stworzonych w sumie 10 wpisów. Przy założonym przeze mnie harmonogramie publikacji jednego wpisu co 6 dni, zapewniłem sobie ciągłość przez najbliższe dwa miesiące. A w tym czasie tworzone są kolejne wpisy. Przykładowo, ten wpis napisałem w większości 11 listopada.

 

 

Domena i serwer

 

Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

 

Gdy wiedziałem już, że chcę uruchomić bloga i wiedziałem o czym będę pisać przyszedł czas na sprawy techniczne. Nigdy wcześniej nie posiadałem żadnej domeny czy serwera, więc starałem się wybrać to co znam.

I tak domenę zarejestrowałem w serwisie Nazwa.pl. Wykupiłem ją na rok w promocyjnej cenie 12 złotych rocznie. Wiem, że po okresie promocyjnym, opłata wzrośnie do ponad 100 złotych, jednak prawdopodobnie do tego czasu przeanalizuję oferty innych serwisów i jeżeli znajdę coś lepszego to informację o tym znajdziesz w zakładce Narzędzia.

Serwer jaki wybrałem to Zenbox.pl. Nie mam najmniejszych problemów z działaniem bloga, więc wybór wydaje się odpowiedni. Płacę za niego 15 złotych miesięcznie.

 

 

WordPress

 

Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

 

Wybrałem najpopularniejszą platformę z powodu wielu poradników, materiałów i innych zasobów jakie można znaleźć w internecie. Uznałem, że cokolwiek, co będzie mi w przyszłości potrzebne z pewnością znajdę.

Proces instalacji WordPressa przebiegł bez problemów. Po chwili miałem stworzony blog. Posiłkując się wcześniej przygotowaną listą zadań, zainstalowałem szablon bloga (Accelerate w wersji darmowej) (wiem, że nie jest idealny, ale uznałem, że jednocześnie nie jest on najważniejszy i że lepiej zacząć tworzyć treści i wszystko inne, a na dopracowanie wyglądu przyjdzie czas) oraz kilka wtyczek.

 

 

Facebook

 

Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

 

Kiedy stworzyłem już bloga oraz wstępny harmonogram tworzenia i późniejszej publikacji wpisów, zacząłem myśleć o tym, jak się rozreklamować. I tutaj popełniłem pierwszy błąd. Fanpage Nastawienie na rozwój założyłem już w sierpniu, a pierwszy wpis na blogu został opublikowany w listopadzie.

Stworzyłem kilka wpisów na facebooku, zaprosiłem kilku znajomych i…przez następne prawie 3 miesiące nic się na fanpage’u nie działo. Blog był pusty, bo dopiero w tle tworzyłem wpisy, a więc na facebooku nie miałem o czym pisać i przede wszystkim nie miałem dla kogo pisać.

Fanpage – tak. Jednak nie trzeba się z tym spieszyć. Można go założyć dopiero po publikacji pierwszego lub kilku kolejnych wpisów wpisów.

 

 

Newsletter

 

Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

Wielu blogerów, którzy odnieśli sukces, radziło, aby od samego początku budować bazę swoich czytelników poprzez newsletter. Dzięki temu ma się z nimi stały kontakt.

Newsletter założyłem w serwisie MailChimp (przy okazji zachęcam Cię do zapisania się na newsletter 🙂 możesz to zrobić na dole tego wpisu). Przy jego tworzeniu posiłkowałem się tym filmem w serwisie YouTube, bo okazało się, że konfiguracja wcale nie jest prosta. Prawdę mówiąc, spędziłem nad nią dobrych kilka godzin. Gdybym wcześniej trafił na ten film instruktażowy pewnie zaoszczędziłbym przynajmniej połowę tego czasu.

 

 

Podsumowanie dotychczasowej działalności

 

Pierwszy wpis został opublikowany 26 listopada 2016 roku. Od tego czasu napisałem (łącznie z tym) 7 wpisów.

 

Zostało napisanych 17 komentarzy, za które jestem ogromnie wdzięczny. Czekam na komentarze nie ze względu na statystyki, ale ze względu na merytoryczną dyskusję. Komentarze pod wpisami mogą stanowić wartość dodaną, która może stanowić znakomite uzupełnienie danego wpisu oraz całego bloga.

 

Fanpage bloga został polubiony przez 26 osób.

 

Na newsletter zapisało się 7 osób. Ogromnie się z tego cieszę ponieważ te osoby stanowią stałych czytelników bloga i poprzez newsletter możemy być ze sobą w kontakcie. Dlatego i Ciebie zachęcam do zapisania się 🙂 możesz to zrobić na dole tego wpisu.

 

Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

 

Statystyki bloga prezentują się następująco (dane są liczone od 8 grudnia ponieważ dopiero tego dnia uruchomiłem Google Analytics):

 

Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

 

Jestem z nich zadowolony. Mając napisanych kilka wpisów, zintensyfikowałem ostatnio działania marketingowe. Jakie one są? Przedstawię je w punktach:

 

1. Reklama na Facebooku

wydałem na nią nieco ponad 8 dolarów i poza kilkudziesięcioma odsłonami bloga, nie przyniosła nic więcej. Będę jeszcze z tym eksperymentować.

2. Komentowanie na fanpage’u BloSilesia

Komentuję na bieżąco wpisy, zamieszczając często linku do wpisów z bloga.

 

3. Komentowanie na innych fanpage’ach oraz na innych blogach

Staram się częściej komentować oraz uczestniczyć w dyskusjach. Najlepiej jest komentować bieżące wpisy, pod którymi dyskusja dopiero się rozpoczyna. Ostatnio komentowałem na blogu jakoszczedzacpieniadze.pljaknegocjowac.pl oraz finaseodpodstaw.pl.

 

Z pewnością będę intensyfikować działania marketingowe. Planuję w tym roku wziąć udział w dwóch konferencjach dla blogerów, aby lepiej poznać środowisko i oczywiście osobiście poznać jak najwięcej osób.

Ponadto popracuję nieco nad SEO, czyli optymalizacją bloga pod kątem wyszukiwarek internetowych. Póki co, wygląda to marnie, ponieważ jeszcze żadna osoba nie trafiła na bloga poprzez google.

 

Koszty i zarobki. Na blogu oczywiście jeszcze nic nie zarobiłem. Blog jest zbyt młody.

Poniosłem natomiast kilka kosztów. Staram się je póki co minimalizować. Jak zauważysz w poniższej tabeli, oprócz opłat stałych za domenę oraz serwer, zapłaciłem za reklamę na facebooku.

Budowa strony, wszystkie działania techniczne wykonałem samemu. Wtyczki, z których korzystam są darmowe.

 

Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

 

 

Reasumując, jestem bardzo zadowolony z dotychczasowych efektów. Przed opublikowaniem pierwszego wpisu określiłem cele, które chcę osiągnąć do końca maja 2017 roku. Głównym tego zamierzeniem jest sprawdzenie siebie; czy potrafię regularnie pisać, szczególnie wartościowe treści oraz czy potrafię się odnaleźć w zupełnie nowym środowisku jakim jest blogosfera.

Przy okazji kolejnego wpisu z serii „zza kulis”, opiszę cele, które określiłem oraz stopień ich realizacji.

 

Tymczasem bardzo Ci dziękuję za przeczytanie tego wpisu. Jeżeli w jakimś stopniu jest on dla Ciebie przydatny lub jeśli chciałbyś abym rozwinął, któryś z wątków, daj proszę znać w komentarzach poniżej.

 

Życzę Ci wspaniałego dnia 🙂

 

 

Zapisz się na newsletter
Zapisz się, aby być na bieżąco z informacjami z bloga. Nikt nie lubi spamu, dlatego będziesz otrzymywać ode mnie tylko wartościowe treści.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
(Post został wyświetlony 37 razy, 1 wyświetleń dzisiaj)

3 thoughts on “Proces tworzenia bloga i podsumowanie dotychczasowej działalności

    • Marzec 18, 2017 o 7:52 pm
      Permalink

      Cześć Paweł,

      dziękuję za komentarz 🙂
      kolejny artykuł w ramach podsumowania miesiąca (tym razem podsumowanie lutego i marca razem) jest w przygotowaniu. Blog powoli się rozwija, a ostatnio popracowałem nieco nad marketingiem i przynosi to efekty. Publikacja wpisu jeszcze w tym miesiącu.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *